luka ploče

Od lokalnog pristaništa do međunarodne luke
1
Staro morsko pristanište koje se nalazilo na mjestu današnje luke Ploče, prvi put se spominje 6. studenog  1387. godine, pod nazivom „Ploča“. Kroz cijelu povijest mjesto današnje luke počelo je najviše dobivati na važnosti u 20. stoljeću kada su se planovi o gradnji i razvoju luke počeli polako ostvarivati.
Razvoj luke i grada u drugoj polovici 20. stoljeća može se pratiti kroz tri faze:
  • Prva faza: izgradnja luke Ploče
  • Druga faza: izgradnja lučkog naselja
  • Treća faza: izgradnja grada Ploča.
Najstariji pisani tragovi o luci Ploče
1
Prvi pisani povijesni dokument iz 1387. godine u kojem se spominje pristanište (luka) Ploče.

Prvi pisani povijesni dokument iz 1387. godine u kojem se spominje pristanište (luka) Ploče.

Drugi pisani povijesni dokument iz 1426. godine gdje se spominje pristanište (luka) Ploče.

Drugi pisani povijesni dokument iz 1426. godine gdje se spominje pristanište (luka) Ploče.

Neretvanski kraj s ušćem rijeke Neretve iz vremena fra Luke Vladimirovića (1718. – 1788.).

Neretvanski kraj s ušćem rijeke Neretve iz vremena fra Luke Vladimirovića (1718. – 1788.).

Dolina Neretve na zemljopisnoj karti iz 1927. godine.

Izgradnja luke Ploče u planovima Austro-Ugarske Monarhije u drugoj polovici devetnaestog stoljeća, koja je bila započela gradnju nasipa oko ušća Neretve do zaljeva, ali su odustali od gradnje.

Dolina Neretve na zemljopisnoj karti iz 1927. godine.

Dolina Neretve na zemljopisnoj karti iz 1927. godine.

Inženjer Boris Karakoz 
alfa i omega stvaranja luke Ploče i grada Ploča
1

Inženjer Boris Karakoz rođen je 1893. godine u Kijevu u glavnom gradu Ukrajine. Završio je gimnaziju, a studirao je na Građevinskom fakultetu u Petrovgradu  na Političkom institutu. Početkom 1930. godine dolazi u Split gdje je obnašao dužnost šefa Pomorske građevinske sekcije. Potpuno se posvetivši struci teško se danas može pronaći neki objekt koji se u to vrijeme gradio na Jadranskoj obali, a da u njegovoj izgradnji nije sudjelovao i ing. Karakoz.

Prvi projekt luke Ploče kojeg je izradio inženjer Boris Karakoz, iz 1936. godine

Neki od njegovih najznačajnijih projekata su realizacija zaštite odvodnih tunela hidrocentrale  Dubrovnik u lučici Plat, osposobljavanje luke Metković za rad, projektirao je prve objekte u luci Gaženica kod Zadra i održavao plovnost Neretve.  Od svega navedenog projektiranje luke Ploče zasigurno je jedno od njegovih najvećih postignuća. U to vrijeme luka Metković koja je danas jedna od poslovnih jedinica Luke Ploče, bila je prometno središte za prijevoz tereta zbog željezničkog kolosijeka  koji je tu završavao.  Promatrajući godinama tok Neretve i zaljev kraj luke,  ing. Karakoz ispitivanja je završio 1936. godine čime je i počelo projektiranje grada i luke Ploče. Završni projekt odobren je 30. studenog 1938., a već iduće godine počinje gradnja miniranjem brda Zminjac koje se nalazilo na današnjoj Obali 2.

Izgradnja luke tijekom godina nailazila je na brojne prepreke pokušavajući se cijeli projekt prikazati kao nevažan i preskup.
Luka Ploče i željeznica pušteni su u rad 15. srpnja 1945. godine što se i službeno smatra početkom rada luke za javni promet.

Boris Karakoz sa sigurnošću je bio jedna od ključnih osoba kojem je bilo povjereno da oblikuje i „udahne život“ budućoj luci Ploče koja danas nakon više od 70 godina čini jednu veliku uspješnu poslovnu priču.

Priča o povijesti luke Ploče kroz slike 
1